Dag 4 - Masai Mara en Masai dorp

29 juli 2022 - Masai Mara Game Reserve, Kenia

Vanochtend vroeg om 7.30 vertrokken. Een rit van 5 uur naar de Masai Mara! Het hoogtepunt van de safari. Onderweg zien we al steeds meer mensen met gekleurde doeken om, dat zijn Masai (traditioneel nomadenvolk, de bekendste van kenia maar slechts 2% van de bevolking). Het Masai Mara park is een afgesloten (heeeel groot) park, dat beheerd wordt door de lokale county. Er wonen masai en ze beheren de safari. Ze houden er ook hun vee.
Na de entree waar allemaal vrouwen ons sieraden proberen te verkopen aan het autoraampje (ietwat ongemakkelijk..) rijden we gelijk naar een masai dorp. Daar krijgen we een prive ontvangst! Kevin legt uit dat we onbeperkt fotos mogen maken, we hebben al entree betaald voor het dorp en de masai leven van dit toerisme. We krijgen de full treatment :-) twee welkomstdansen, een door de mannen en een door de vrouwen. En ja hoor we moeten meedansen :-) dylan heerlijk ongemakkelijk :-) we laten het maar over ons heen komen. We dachten vooraf dat het alleen voor toeristen was dit dorpje (beetje a la volendam) maar ze leven hier echt. Ongelooflijk want enorm primitief.
Een gezin van 1 chief met meerdere vrouwen (polygamie) en een heeele hoop kinderen, maar er liepen een hele hoop mannen dus dat waren dan denk ik de volwassen geworden kinderen? Nuja, het dorpje bestond uit ongeveer 20 huizen in een cirkel waarbinnen ze hun vee houden dus het ligt vol met poep. Hek eromheen tegen de wilde dieren. We zijn een huisje in geweest, gemaakt van poep, zand, water, takken. superklein, zonder ramen want tegen de dieren. Dus donker! Want geen elektriciteit en geen water etc. In het huisje wordt gekookt op vuur en slapen ze. De lokale smid gaf nog een demonstratie, en hoe ze vuur maken. En als laatste uiteraard de souvenirshop waar we wat gekocht hebben. Super vriendelijk zijn ze allemaal, maar het voelt erg ongemakkelijk als toerist. Maargoed het is hun inkomstenbron dus je weet dat je ze hiermee helpt..

nieuwe lodge ligt midden in de bush! Op 2100 meter hoogte! Deze heeft wat kleinere kamers maar een gezellige centrale bar met open haard en luie stoelen waar we een spelletje doen.

einde middag nog een game drive gemaakt als appetizer volgens kevin. Dieren gespot: de kont van een olifant, struisvogels, hyena, gieren, topi, thompson gazelle, heel veel gnoes, buffel, en een verdwaalde giraf in de verte!

morgen meer!!

Van reisblog naar fotoboek