Dag 5 - Masai Mara game drive hele dag

31 juli 2022 - Masai Mara Game Reserve, Kenia

Vandaag was echt een fantastische dag! De mooiste tot nu. Een hele dag op pad van 7.00 tot 16.30!!! Met lunch midden in de Masai Mara. We hebben ongelooflijk veel dieren gezien. Een groep van 10 olifanten stond vlak langs de weg! Op iets van 20 meter afstand. Echt heel bijzonder. Met een baby-olifantje erbij, van ongeveer 3-4 maanden oud. Hij wist nog niet hoe hij zn slurf moest gebruiken, heel grappig :-) Verder zagen we hyenas, giraffen, gieren, maribu’s, buffels, impala’s, steenbokken, gazelles, waterbokken, nijlpaarden, bavianen met een babietje. En drie keer een leeuw! Eentje die gewoon over het open veld op zijn dooie gemakje liep. En op een andere plek lagen een mannetje en vrouwtjesleeuw onder een boom. En een derde keer lag een vrouwtjesleeuw ook te rusten, en heel zwaar te ademen van de hitte. En heul veul gnoes en zebra’s!! Er zijn hier nu 1 miljoen gnoes in dit gebied en een half miljoen zebra’s. Vooral de gnoes zijn onderdeel van het landschap, als zwarte stippen in rijen en enorme groepen. en ze trekken in deze periode weer terug naar Tanzania. De fameuze rivier crossing proberen we te zien. We hebben bij de mara rivier een hele poos gewacht (samen met een heleboel andere jeeps en busjes..) er was nl een groep gnoes die wilde oversteken maar ze aarzelden (ook omdat er zoveel jeeps stonden..). Uiteindelijk gingen ze naar beneden, en stonden ze aan het water, heen en weer lopen. Er is niet een leider die het voortouw neemt. Soms gaat er gewoon eentje rennen en dan volgt de rest. Uiteindelijk gingen ze in een ander stuk het water in rennen naar de overkant, er waren gelukkig geen krokodillen daar. Maar toen kwamen ze daar de heuvel niet op! Slechte plek gekozen dus. Weer terug het water in en aan de andere kant weer proberen omhoog te klauteren. Uiteindelijk hebben we dus een mislukte crossing gezien :-) maar wel heel bijzonder. Je kunt je wel voorstellen hoe dat gaat als het nog een veel grotere groep is dan dit en als ze ook nog eens worden aangevallen door krokodillen..

Onze gids en chauffeur kevin is ook bioloog dus hij weet veel te vertellen over de dieren en hun gedrag. Bovendien houden ze op de walkie talkie met de andere drivers contact om te horen waar een bepaald dier is. Als je dan in de buurt bent kun je gok wagen en er snel heenrijden. En hopen dat je op tijd komt! Dat heeft kevin regelmatig gedaan :-) hup omkeren en sjezen naar een bepaalde plek! Zo hoorde hij op de radio over een cheeta die ergens was met haar drie baby cheetas! Die hebben we ook gezien! Weliswaar van heel ver weg (dus geen fotos van) maar door de verrekijker konden we ze goed zien.

De gnoes lopen en liggen ook gewoon op de offroad wegen die we rijden, en als de jeep eraan komt gaan ze aan de kant, maar pas op t laatste moment. We zien ze dus regelmatig echt voor onze neus! Vooral de hoeveelheid, de massa van de gnoes is heel indrukwekkend!

Ook de hele grote groep nijlpaarden is heel indrukwekkend! Ze liggen overdag in het water om af te koelen of bij het water op de kant. Zo kunnen we ze goed zien. Ze zijn echt huge! Daar in het water zien we ook een krokodil!! Supercool.
Met de lunch zoeken we een van de weinige bomen op, en zetten de jeep in de schaduw en gaan daarbij picknicken! Magisch, midden in de masai mara lunchen. Kevin houdt de omgeving goed in de gaten voor apen en hyenas :-) we eten ons broodje en fruit en dan moet piet even naar de “bush toilet” (achter het kleedje plasje doen)! Want er is hier helemaal niks in de verste verte niet. Sowieso is in de masai mara geen elektriciteit of riool, alles wordt met generators gedaan bij ons hotel bv. We hebben dan ook geen stroom van 10-12 uur en van 14-17 uur. De meeste mensen zijn dan ook op pad in de bush dus prima!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl